Kunka taklaan kriisin?

Lauttasaari 15.6.2020

Jossain yhdysvaltalaisessa elokuvassa sanottiin erinomaisen hyvin: ”Ensimmäinen askel ongelman ratkaisuun on se, että myöntää itselleen ongelman olemassaolon.” Liian korkea kriittisyys tai huono tieto siitä mitä ympärillä tapahtuu taitaa olla suurimmat syyt ajautumisesta kriisiin nk. housut kintuissa. Kriisin olemassaolon tiedostaminen ja sen myöntäminen itselle on ensimmäinen steppi kriisin hallintaan. 

Kriisin, oli se sitten ulkoa tullut tai itse aiheutettu, hoitamisen toinen askel on vastuunotto. Kriisi ei häivy eikä vähene selittämällä ja uhriutumalla. Muut eivät ole syyllisiä kriisin vaikutuksiin omassa organisaatiossasi. Kriisi on päällä ja sinä tiedät, miten oma organisaatiosi toimii kriisin tullessa. Älä vaivu itsesääliin ja pyri kaikin keinoin auttamaan ympärilläsi olevia pysymään pois alakulon alhosta. Sinä olet se, jonka tehtävä on johtaa ja viedä kriisin hoitaminen parhaaseen mahdolliseen maaliin.

Kriisi on hallittavissa, kun pilkot sen hahmotettaviin ja kuvattaviin paloihin. Kokonaiskuvan hahmottamisen rinnalla on yhtä tärkeää pystyä pilkkomaan kriisi pienemmiksi ongelmiksi, joiden kimppuun voidaan konkreettisesti käydä. Kolmas askel on kriisin palastelu ja niiden muutosten miettiminen, joilla palaset saadaan muutettua niin, että voidaan palata oikealle polulle.

Ota ajoissa porukkaa mukaan auttamaan kriisin hahmottamisessa ja ongelmien kartoittamisessa. Tulet tarvitsemaan osaavia ihmisiä viemään haltuunotto ja muutos maaliin. Jos olet ollut proaktiivinen, niin sinulla on talenttipankki, josta voi tehdä nostoja kriisin tullen. Pankissa voi olla omaa väkeäsi ja ulkopuolista talenttia. Jos ja toivottavasti sinulla on mahdollisuus ottaa apua vastaan, niin tämä on neljäs askeleesi. Yksin olet hukassa. 

Nyt on mahdollisuus oppia. Prosessiin aikana ja tulevaisuutta varten. Kriisin hoitamiseksi on todennäköisesti tehty aikaisemmin onnistuneita tekoja. Käytä niitä sopeuttaen teot omaan kriisiisi. Muutoksen aikana et voi tehdä yksi kaikkia päätöksiä ja ratkaisuja. Viides steppi on rakentaa sellainen kanava, jossa hyvät ratkaisut kulkevat vapaasti läpi organisaation ja niistä voi oppia. 

Sinun yritykselläsi on tarkoitus ja missio. Organisaatiosi on päättänyt itselle arvot, joiden mukaan se haluaa toimia. Yrityksesi kulttuuri on muotoutunut kaikkien ihmisten yhteisellä tekemisellä. Kuudes askel on ottaa käyttöön vieläkin voimakkaammin arvot ja kulttuuri. Johtamisesi ja tiimisesi tekeminen nojaa tähän ja onnistuminen lepää yhteisessä arvopohjassa. 

Jätä itsellesi aikaa. Sinun pitää olla koko ajan selvillä siitä miten voit ja etenet. Kriisin hoitaminen ei ole töiden järjestelyä ja aikatauluttamista vaan huomion keskittämistä kokonaisuuteen, yksilöihin ja itseesi. Seitsemän asia on jatkuva itsearviointi. Arvioi tunteella ja arvioi tuloksien perusteella. Ole armelias itsellesi, mutta tiukka. Ja hanki keskustelukumppani.

Kahdeksas teko on katsoa taaksepäin. Mitä menneisyydessä on sellaista, joka antaa oppia ja voimaa nykyisen kriisin hoitamiselle? Tutki historiaa ja tee johtopäätöksiä. Takaasi voi löytää ratkaisun avaimia, jotka on jo testattu ja todettu hyviksi. Siellä on ihan varmasti myös asioita, joita ei pidä tehdä. Tarkastele niitä kriittisesti. 

Kaikki päätökset ja ratkaisut eivät välttämättä mene maaliin kerralla. Tai sitten päätöstä varten pitää testata ja tehdä sitten päätös. Yhdeksäntenä luo sellaiset olosuhteet, että pilotointia ja erilaisia iteraatiokierroksia voidaan tehdä ja näihin on riittävästi aikaa. Ole kärsivällinen, kun tiimisi kertoo testien kestävän tai tarvitsevansa lisää aikaa. Kärsivällisyys on hyve vaikka kriisi kolkuttaa joka ovea ja ikkunaa. Hyvät päätökset tehdään riittävillä tiedoilla.

Ole joustava. Muutos ja kriisityö ei voi tukahtua liikaan byrokratiaan ja hitaaseen päätöksentekoon. Kymmenes vaihe on luoda sellainen viestintä johtamisen tueksi, että asiat liikkuvat nopeasti ja joustavasti. Kaikkea päätöksentekoa ei ole syytä sälyttää sinulle vaan anna organisaation päättää siellä missä päätös voidaan tehdä ja mistä päätöksen seuraukset leviävät mahdollisimman helposti ihmisille. 

Ylläpidä vahvaa arvopohjaista tekemistä, kommunikaatiota ja palkitsemista. Yrityksesi perimmäiset arvot ovat syy miksi porukkasi on sinulla töissä. Tätä arvopohjaa pitää kerrata ja sen mukaan pitää toimia. Yhdestoista muistettava asia on arvojen olemassa olon vaaliminen ja niihin nojautuminen. Kaikki tekeminen kun nojautuu yhteisiin arvoihin, niin luottamus ja motivaatio vahvistuvat. 

Viimeinen asia minun listassani on ympäristösi huomioiminen kriisin ratkonnassa. Kun sinulla on kriisi, niin siihen on osallisena toimintaympäristösi ja sidosryhmäsi. Kriisisi vaikuttaa heihin, he voivat olla saman kriisin osallisia tai jopa kriisisi aiheuttajia. Suhtaudu heihin kuin omaan väkeesi. Keskustele, selvitä ja tee johtopäätöksiä osallisuudesta ja osallistamisesta.  

Kriisi voi syntyä ennakoimatta tai se voi antaa itsestään merkkejä. Edellä mainittuun voi varautua ja toimia voi ennakoida. Viritä oman organisaatiosi ja itsesi valmius ja osaaminen kuntoon. Iskuja on helpompi ottaa vastaan, kun on valmistautunut.